ჟენევის ტრამვაი

ბევრ ქართველს შემთხვევია სიტუაცია, როდესაც ევროპის რომელიმე ცნობილ ქალაქში ტაქსით სარგებლობის შემდეგ შეხვედრაზეც დაგვიანებია და ჯიბეც საგრძნობლად შეუთხელებია. ასეთ გასაჭირს ჟენევაში ტრამვაი აგარიდებთ. საზოგადოებრივი ტრანსპორტით სარგებლობის ტალონს სასტუმროში უფასოდ მიიღებთ, ხოლო ტრამვაის სისტემა შვეიცარიული საათივით გამართულად და ზუსტად მუშაობს.

Stadler Tango ZR

ჟენევის ტრამვაის სისტემას გამორჩეული დიზაინის მქონე ტრამვაი ამშვენებს. ყველაზე მეტ ყურადღებას ტრამვაის ეს მოდელი იპყრობს - შტადლერის “ტანგო” (Stadler Tango ZR) – ტანგოს მოცეკვავეს წააგავს რელსებზე :)

შტადლერის ტანგო

ამ თანამედროვე, მიმზიდველი დიზაინის შიგნით ისეთი ინტერიერი იმალება, რომელიც ცეკვასთან მწყრალად მყოფსაც კი აცეკვებს ტანგოს :)

ჟენევის ტრამვაი "ტანგო"

ტანგოსკენ გიბიძგებთ უამრავი საფეხური, მიხვეულ-მოხვეული გასასვლელი და სხვა უცნაურობები, რომლებსაც ბევრ თანამედროვე ტრამვაიში აღარ ვხვდებით (ეს “ტანგოს” ერთ-ერთ ძირითად ნაკლს წარმოადგენს).

შტადლერის ტანგო

ხედი ვატმანის კაბინიდან.

ვატმანი

ჟენევაში შტადლერის ტანგო 2011 წლიდან გამოჩნდა. ის 70%-იან დაბალიატაკიან ტრამვაით ითვლება. ვაგონში დახმარების გარეშე შესვლა და გამოსვლა შეუძლიათ შეზღუდული შესაძლებლობების მქონე პირებს, საბავშვო ეტლით მოსეირნე მშობლებს თუ მოხუცებს. 6 სექციანი ვაგონის სიგრძე 44 მეტრს შეადგენს, ცარიელის წონა 57 ტონაა, იტევს 390-მდე მგზავრს.

ტრამვაის საფეხურები

ყველა კარი აღჭურვილია ავტომატური პანდუსით, რომელიც ტრამვაისა და ტროტუარს შორის არსებულ მანძილს ფარავს. მისი მოქმედების პრინციპი კარგად ჩანს შემდეგ ვიდეოზე.

გაცილებით კომფორტულია, სალონში უფრო მეტი სივრცე აქვს და შიდა საფეხურების დაძლევა არ მოგიწევთ ბომბარდირის “ფლექსიტი აუთლუკში” (Bombardier 3000 Flexity Outlook Cityrunner).

Bombardier 3000 Flexity Outlook C

ამ 7 სექციანი ტრანსპორტისთვის სირთულეს არ წარმოადგენს ჟენევის ცენტრის ვიწრო ქუჩებში გადაადგილება. მისი სიგრძეა 42 მეტრი, სიმძიმე 50 ტონაა და შეუძლია 370 მგზავრის გადაყვანა.

ტრამვაი ბომბარდირი

ბომბარდირის ეს მოდელი ჟენავაში 2004 წელს გამოჩნდა და მას შემდეგ ჟენეველების და ჟენევის სტუმრების სიმპატიებს იმსახურებს.

Bombardier 3000 Flexity Outlook C

“ფლექსიტი” 100%-იან დაბალიატაკიან ტრამვაის წარმოადგენს, და მაში შესვლა-გამოსვლა თავისუფლად შეუძლიათ ეტლიან მგზავრებს. ისიც, ისევე როგორც “ტანგო”, აღჭურვილია გადმოსაკეცი მცირე პანდუსით, რაც ტრამვაის ტროტუართან კიდევ უფრო აახლოვებს.

ტრამვაის პანდუსი

ბომბარდირის ფლექსიტი გამოირჩევა სალონის მოცულობით, სივრცით.

ბომბარდირის სალონი

მის ზირითად ნაკლად შეიძლება ჩაითვალოს წკაპა-წკუპი, რომელიც ისმის “გარმოშკიდან” მოსახვევების გავლისას. აუფრო მეტ დეტალს აღმოაჩენთ ვიდეოში (1:46 წუთიდან).

რამდენიმე სიტყვა ჟენევის ტრამვაის უფრო ძველ ვაგონებზე. “დუევაგის” (Duewag-Vevey) სხვადასხვა მოდიფიკაციები ჟენევაში 1984 წლიდან გამოჩნდა და დღემდე ექსპლოატაციაშია.

 Duewag-Vevey Be 4/6   ასაკის მიუხედავად ტრამვაის ეს ვაგონები საკმაოდ კომფორტულია. მასში შესვლის საშუალება აქვთ შეზღუდული შესაძლებლობების მქონე პირებსაც და სალონში გაცილებით მეტი სივრცეა ვიდრე შტადლერის ტანგოში.    Duewag-Vevey Be 4/6  Duewag-Vevey Be 4/6

ასაკის მიუხედავად ტრამვაის ეს ვაგონები საკმაოდ კომფორტულია.

Duewag-Vevey Be 4/6 სალონი

მასში შესვლის საშუალება აქვთ შეზღუდული შესაძლებლობების მქონე პირებსაც და სალონში გაცილებით მეტი სივრცეა ვიდრე შტადლერის ტანგოში.

ჟენევის ტრამვაი

ჟენევაში “დუევაგის” ორ და სამსექციანი ვაგონები ერთმანეთს ჩაბმული მოძრაობენ. ტრამვაის ასეთი შემადგენლობის სიგრძე 53 მეტრია და შეუძლია 450 მგზავრის გადაყვანა. ცარიელ მდგომარეობაში შემადგენლობის ჯამური წონა 62 ტონამდე აღწევს.

Duewag-Vevey Be 4/6

ეს ვიდეო კი ჟენევაში დუავეგის მოძრაობის თავისებურებებს ასახავს.

ჟენევის ტრამვაის 2013 წლის რუკა

Genève Tramway network map 2010

ჟენევის ტრამვაი სათავეს იღებს 1862 წლიდან, რომელიც ცხენების მეშვეობით მოძრაობდა. 1889 წელს კი ორთქლის ძრავიანი ტრამვაი ამუშავდა, ხოლო 1894 წლიდან ჟენევაში ელექტროენერგიის ძრავიანი ტრამვაი გამოჩნდა. მას შემდეგ სისტემა სწრაფი ტემპით ვითარდებოდა და 1920 წელს მთელს ევროპაში ყველაზე დიდი ქსელის (119 კმ) ტიტული მოიპოვა. ის ჟენევას გარეუბნებთან ერთად საფრანგეთის ქალაქებთანაც აკავშირებდა. მეორე მსოფლიო ომის შემდეგ დაიწყო ტრამვაის დეგრადაცია და 1970 წლისთვის ჟენევაში მხოლოდ ერთი ხაზი შემორჩა. ტრამვაის აღორძინების პროცესი სათავეს ირებს 1995 წლიდან.

Geneva Tram, CERN

ამჟამად ქსელის სიგრძე 36 კილომეტრს შეადგენს და ის თითქმის ყოველ წელს იზრდება.

Posted in ჟენაევა, ტრანსპორტი | Tagged , , , , , , , | Comments

თბილისის ხედები

რამდენიმე კადრი მთაწმინდიდან.

მეტეხი, ძველი თბილისი

პრეზიდენტის სასახლე Continue reading

Posted in თბილისი | Tagged , , , , | Comments

ძველი თბილისის კადრების ნაკრები

თბილისი 1882 – 1920 წლები

თბილისი, ვარაზის ხევი და მშენებარე ვაჟა ფშაველას გამზირი.

თბილისი – ხალხი, მეტეხი, რუსთაველის გამზირი და ქალაქის ხედები.

Posted in თბილისი | Tagged , , , , , , , | Comments

პოლიტიკა – ტრამვაის პროექტის შეჩერების მიზეზი

თბილისის ტრამვაი "კონკა"

საქართველოს მთავრობას ხშირად საყვედურობენ შეჩერებული თუ უარყოფილი ინფრასტრუქტურული პროექტების გამო. მთავარ კრიტიკას იწვევს თბილისის შემოვლითი რკინიგზის მშენებლობის შეწყვეტა, მაგრამ არის სხვა პროექტებიც, რომლებიც საწყის ეტაპზევე შეჩერდა. მათ შორისაა თბილისის ტრამვაის იდეა. ტრამვაის ხაზების გაყვანას უნდა გაეუმჯობესებინა დედაქალაქის საზოგადოებრივი ტრანსპორტის მუშაობა.

თბილისის ტრამვაის პროექტის თემა პერიოდულად წამოტივტივდება ხოლმე საქართველოს მედიაში. საკითხის მორიგი აქტუალიზაცია ერთი კვირის წინ მოხდა, როდესაც ინტერნეტის სოციალურ ქსელებში – ასევე რამდენიმე საინფორმაციო სააგენტოს ვებსაიტზე – რადიო თავისუფლების რეპორტაჟი თარიღის მიუთითებლად გავრცელდა. მასალა, რომლის სათაურია ”თბილისის ახალი ტრამვაი რუსთაველზე გაივლის”, ჩვენს ვებსაიტზე ერთ წელზე მეტი ხნის წინ – 2012 წლის აპრილში -გამოქვეყნდა. თუმცა ახლა ინტერნეტის სოციალურ ქსელებში ის გავრცელდა როგორც ამჟამინდელი სიახლე, რამაც, საზოგადოებრივი ტრანსპორტის გაუმჯობესების იმედთან ერთად, უამრავი განსხვავებული აზრი და კითხვის ნიშანი წარმოშვა. ”სამოქალაქო ჩართულობის ცენტრის” გამგეობის წევრს, ლევან ჩიტაძეს, დარჩა შთაბეჭდილება, რომ 2012 წელს ხელისუფლებამ თბილისის ტრამვაის პროექტი წინასაარჩევნო პიარად გამოიყენა. მისმა ორგანიზაციამ კითხვებით არაერთხელ მიმართა დედაქალქის მერიას:
Continue reading

Posted in თბილისი, ტრანსპორტი | Tagged , , , , , , | Comments

ძველი თბილისის რეკონსტრუქციის შეფასება

ერთგვარ მოდად ჩამოყალიბდა ლაპარაკი იმაზე, რომ ძველი თბილისის რეაბილიტაცია გიფსოკარდონით განხორციელდა, ან კიდევ საერთოდ რეაბილიტაციის ნაცვლად დაანგრიეს. არადა რეალობა სხვაგვარია.

დავით აღმაშენებლის გამზირი

ხშირად, ხალხის ნაწილი საკუთარ თვალებზე მეტად სხვის აზრს უფრო მეტად ენდობა. აი რას ამბობს ცნობილი ურბანისტი ლადო ვარდოსანიძე თბილისში, ლეღვთახევისა და აღმაშენებლის გამზირის რეაბილიტაციის შესახებ, ასევე შემოვლითი რკინიგზის პროექტზე.

Posted in თბილისი | Tagged , , , , , , , , | Comments

ჟენევის ტროლეიბუსი

ჟენევის საქალაქო ტრანსპორტის სახეობებში მნიშველოვანი ადგილი უკავია ტროლეიბუსს. მე არ ვარ მისი დიდი თაყვანისმცემელი, მაგრამ ჟენევის ტროლეიბუსის გამართულმა და მოწესრიგებულმა მოძრაობამ მაინც მიიქცია ყურადღება.

Posted in ჟენაევა, ტრანსპორტი | Tagged , , , , | Comments

გარდენია შევარდნაძე თბილისი მოლში

ჩემს ბლოგზე შესამჩნევად მაღალია იმ პოსტის რეიტინგი, რომელიც ერთი წლის წინ გარდებია შევარდნაძის შესახებ მოვამზადე. ეს გამოწვეული უნდა იყოს თავად ზურა შევარდნაძის მებაღეობის მიმართ საზოგადოებაშ არსებული ინტერესით.

gardenia-shevardnadze-1

შესაბამისად, ლოგიკურია, რომ გარდენია შევარდნაძე ყველაზე პოპულარულ სავაჭრო ცენტრ “თბილისი მოლშიც” გაიფურჩქნა.

gardenia-shevardnadze-3

როგორც ჩანს, სავაჭრო ცენტრში მოწყობილ ბაღს უფრო სარეკლამო, პრომო მისია აკისრია.

gardenia-shevardnadze-2

Posted in თბილისი | Tagged , , , , | Comments

თბილისი 1961 წ.

საქართველოს საბჭოთა სოციალისტური რესპუბლიკის 40 წლის იუბილის აღსანიშნავად თბილისს ესტუმრა საბჭოთა კავშირის გენერალური მდივანი ნიკიტა ხრუშჩოვი.

Posted in თბილისი | Tagged , , , , | Comments

პანორამა თბილისის ვარიანტები

პანორამა თბილისის” პრეზენტაციის უფრო დეტალური ვერსია, რომელშიც მოცემულია თავისუფლების მოედნისა და ერეკლეს მოედნის რამდენიმე სხვა ვარიანტი.panorama-tbilisi-001 panorama-tbilisi-002 panorama-tbilisi-003 Continue reading

Posted in თბილისი | Tagged , , , , , , , , | Comments

არქიტექტურის დეგრადაცია

რუსთაველზე, პარლამენტის ყოფილი შენობის წინ “მაგთიკომის” მრავალფუნქციური კომპლექსი შენდება. პროექტის არქიტექტურამ ბევრი კრიტიკა დაიმსახურა, თუმცა მშენებლობა მაინც მიმდინარეობს. მისი დასრულების შემდეგ რუსთაველზე აი ასეთ შენობას მივიღებთ.

მაგთის გალერეა

“მაგთის” არქუტექტურა ჩაანაცვლებს “თბილისის ომის” დროს დამწვარ და დანგრეულ “მხატვრის სახლს”. მშენებლობის პროცესი

magti-rustaveli

რუსეთის მიერ საქართველოს ოკუპაციამდე, 1921 წლამდე, ეს შენობა სასტუმრო “ორიანტს” წარმოადგენდა.

სასტუმრო "ორიანტი"

ამერიკელი ჟურნალისტი ჯულიან რალფი 1898 წელს გამოქვეყნებულ მოგონებებში წერდა: “ერთადერთი მართლაც შესანიშნავი სასტუმრო, რომელიც ჩემი მოგზაურობის დროს ვნახე, იყო სასტუმრო „ორიანტი“ თბილისში. მას ინახავდა ერთი შვეიცარიელი კაცი და მისი ცოლი, რომლებმაც იცოდნენ, რომ მსახურების შერჩევისას უნდა მორიდებოდნენ რუსებსა და სომხებს – ყველა მათგანი ქართველია”.

Hotel Oriant

გამორჩეული ხარისხის გარდა ეს შენობა სახელგანთქმული იყო არქიტექტურის და დიზაინის თვალსაზრისითაც.

ზინგერი 1880 წ.

სასტუმრო “ორიანტის” პირველ სართულზე მდებარეობდა ცნობილი კომპანიის “ზინგერის” მაღაზია, რომელიც 1880 წელს გაიხსნა. მაღაზიის ვიტრინა და კარები თბილისური მოდერნის გამორჩეულ ნიმუშს წარმოადგენდა.

Posted in თბილისი | Tagged , , , , , , , | Comments